Livet är en dans på rosor, men en dans med svåra steg. Jag har aldrig varit särskilt bra på att dansa, men nu ska jag lära mig alla steg, så jag kan dansa livet ut!



tisdag 8 juni 2010

Matschema


När Gisela gjorde mitt matschema, riktade hon mycket in sig på att jag skulle få i mig enligt kostcirkeln, alltså kolhydrater, proteiner, fett, frukt och grönt. Det här med mängden är alltid svårt, jag har själv lite problem att se hur mycket en "normal" portion ska se ut. Därför använder jag mig av ordinationer från bl a dagvården och sedan förpackningar på produkterna. Tex, kokar jag pasta för 2 personer, så ser jag till att fördela två mål lika på två tallrikar. Potatisar är det: 4 små, 3 mellanstora och 2 gigantiska potatisar är ungefär en "normal" mängd. Pannkakor ska man äta ca 4 stycken, medan 2-3 crepes beroende på fyllning. 8-10 köttbullar ska ses som en normal portion, beroende på köttbullarnas storlek. Om jag kokar ris brukar jag mäta upp ca 3 dl ris för en portion och 2,5 dl tillbehör, tex korvstroganoff eller liknande. Det jag alltid brukar förlita mig på, är att om jag tycker det ser alldeles för mycket ut, så är det precis lagom. Är jag nöjd, så är det oftast för lite. Tänk också på att 2,5 dl yoghurt är en portion och till det 1 dl müsli (men jag är en sucker för müsli så jag brukar ta 1,5 dl).

Mitt schema som jag fick av Gisela är generellt, det var inget specifikt till just mig, förutom kanske att jag måste få i mig mer järn och kolhydrater (vilket oftast alla ätstörda behöver). Mina måltider går att jämföras med en stillasittandes persons mängd, det är bara mina mellanmål som är större är ordinerat. Dock behöver jag äta mycket mer för att gå upp i vikt, men just nu är det en stabil vikt jag är ute efter. Så om du ska gå upp i vikt och sitter stilla, ska man äta den mängd som jag äter - om inte mer! Är inte alltid ett bra föredöme gällande mat och alla som läser måste vara medveten om att jag har anorexi och ett ansträngd relation till mat, även om jag försöker ta mig ur det. Gå gärna på mig om ni tycker att jag har fel! Jag hatar att skriva upp kcal mängd, men det är bra exempel på mängd. Du ska minst äta 2000 kcal om dagen för att öka i vikt, om du är stillasittande. Tränar du och rör på dig mycket, måste man komma upp i hela 3000-3500 kcal om dagen- det är mycket mat- för att gå upp i vikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar