Livet är en dans på rosor, men en dans med svåra steg. Jag har aldrig varit särskilt bra på att dansa, men nu ska jag lära mig alla steg, så jag kan dansa livet ut!



måndag 31 maj 2010

Vad vill morgondagen?

Sov som en stock i natt, även om jag hade svårt att somna, vilket har blivit allt vanligare nu. Har så svårt att slappna av och somna. Hmm, kanske dags för mig att ta reda på varför? Får ta upp det med min terapuet nästa gång vi ses. I alla fall, igår kväll innan jag somnade låg min pojkvän bredvid mig och vi pratade om min framtid, vad Jag vill göra när jag blir "stor". Det snurrar så många tankar, vad tycker jag om? Vad är smartast? Vad vill jag prioritera i livet? Hur mycket vill jag jobba? Vad är jag intresserad av? Vad är mitt drömyrke? Ni hör ju själva, existentiella frågor på hög nivå. Finns det ens något svar på dessa? Vet vi någonsin vad vi egentligen vill? Njae, kanske inte, det enda jag vet är att jag måste ha en passion, en riktning och något mål att kämpa för. Om det sedan slutar på ett annat sätt än vad jag vill just nu, (vilket jag hoppas), så känner jag att det är ett viktigt steg för mig för att fortsätta framåt. Inget står skrivet i sten, men jag vill rista in något i alla fall!

Ena sekunden vill jag bli psykolog, medan nästa sekund mäklare. Dessa yrken byts ut till min stora dröm att bli läkare, för att sedan ersättas av passionen av att jobba med hästar. Det är så mycket jag vill och kan. Läkare känns dock som ett jättestort projekt, måste läsa naturvetenskapligtbasår och skriva toppresultat på HP (ångest). Har 19,7 i snittbetyg, så det är bra, men som vanligt när det gäller mig; inte tillräckligt bra. Min mamma säger åt mig att sluta stressa, att jag kan jobba åt henne hela hösten och inte behöver bestämma mig än. Likadant säger min terapuet och ber mig släppa taget och låta allt bli som det blir. Hon har så rätt, men jag vill gå vidare nu. Har varit sjukskriven i ett år och jag känner att tiden rinner iväg. Jag vill inte vänta i ovisshet längre, jag vill påbörja min resa. Problemet är att jag inte vet vart min resmål är, vilket är enerverande.

Vad vet jag, 20 år gammal, vad jag vill jobba med resten av livet? Visserligen behöver jag inte det, men satsar man på att utbilda sig i 5 år är det bra om man kan se att det skulle hålla i framtiden. Du ska fokusera på att bli frisk, visst ska jag det! Det är precis vad jag gör när dessa tankar mal i mitt huvud. Vad VILL jag? Hur vill jag leva MITT liv? Det är i dessa frågor jag är så tudelad i. Jag vet INTE vad jag VILL. Det enda jag vet är hur jag ska leva dagen, men inte hur morgondagen skall levas. Vilket är sunt, men det gör inte mig tryggare och lugnare. Det vore så skönt om jag bara visste vad jag skulle göra till hösten, vad jag ska bygga upp mitt liv, mina drömmar och mina mål på. Förut var jag så målinriktad, men nu är det tvärtom, eller rättare sagt, jag är en målinriktad person utan mål. Ni hör ju själv hur det låter.

Det är inte lätt när det är svårt! Önskar bara någon kunde kasta in mig på ett spår, så jag slapp bestämma mig. Då har jag ju alltid någon att "skylla" på om något går snett. Det enda jag vet just nu, är att jag vill vara tillsammans med min fästman hela livet och skapa en familj med honom. MEN, det ligger ju långt fram i tiden och innan dess måste jag skapa mitt eget liv och goda förutsättningar. Aja, nu blir jag snurrig av mina egna ord. Dags att sluta skriva, ångesten kommer krypande.....Hörs senare! PUSS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar